Monday, April 18, 2011

MUHASSABAH DIRI

“Kita ini apa yang kita fikirkan”

Alhamdulillah baru2 ini,saya sempat berjumpa dengan Ustad utk meminta sedikit nasihat,mengenai beberapa perkara,..saya berkata pada ustd “ana lemah dalam perjuangan”..

Lantas ustad bertanya berapa umur kamu??...

saya menjawab 21…

Dalam umur sebegini kita dalam lingkungan 20 hgga 25 seharusnya Semangat dalam melakukan sesuatu perkara.. sebenarnya “kita ini apa yng kita fikirkan”…kadang2 bukan mudah utk kita menyukai sesuatu yang kita tidak suka,maka ini memerlukan MUJAHADAH iaitu suka kepada perkra yg tidak disukai…Sbb itulah pemikiran kita membentuk siapa diri kita,sbgai contoh Jika kita rasa malas hendak membaca kenapa kita tidak tanam kan dalam pemikiran kita “sekiranya aku membaca,aku dapat berkongsi ilmu,memberikan ceramah,”..sesuatu yg membolehkan diri kita berasa gembira…sentiasan jadikan perkara yang tidak disukai menjadi perkara yang disukai,terpulanglah bagaimana caranya...

MOGA ALLAH BERI KEKUATAN KEPADAKU UTK BERUBAH,InsyaALLAH.


No comments: